Dag 6; walvissen en dolfjinen - Reisverslag uit Borgarnes, IJsland van JG en Sanne Maring - WaarBenJij.nu Dag 6; walvissen en dolfjinen - Reisverslag uit Borgarnes, IJsland van JG en Sanne Maring - WaarBenJij.nu

Dag 6; walvissen en dolfjinen

Door: Jip & Janneke

Blijf op de hoogte en volg JG en Sanne

13 Juni 2016 | IJsland, Borgarnes

Vroeg uit de veren vandaag. We worden om 8:45 verwacht bij de boot. Op de boot krijgen we een offshore overall aangereikt en met strak blauwe lucht vertrekken we uit de haven van Husavik. Al na 20 minuten is het raak: er zijn walvissen gespot. Het blijkt een groepje van 3. Ze komen heel dicht langs de boot varen. Heel gaaf. Dan gaan we naar de overzijde van de baai. Onderweg worden we begeleid door een klein groepje dolfijnen. Aan de overzijde van de baai blijken maar liefst 7 tot 8 bultruggen te zwemmen, druk bezig met het verzamelen van voedsel. Honderden meeuwen en andere zeevogels profiteren mee, met wat de walvissen uit zee naar boven brengen. We genieten van het schouwspel. Na circa 1 uur is het tijd om terug te keren naar de haven. Daar drinken we in het zonnetje een kop koffie, bezoeken nog even de kerk en stappen dan in de auto voor onze reis richting Borgarnes, circa 70km ten noorden van Reykjavik. In Aykureyri doen we inkopen voor lunch. We stoppen onderweg een paar keer om foto's te maken. Rond 20 uur arriveren we op de camping in Borgarnes. Na ons avondeten maken we nog een wandeling langs de baai en gaan daarna slapen. Het was een lange, maar wel heel mooie dag!