Dag 4: IJs, ijs en nog eens ijs - Reisverslag uit Höfn, IJsland van JG en Sanne Maring - WaarBenJij.nu Dag 4: IJs, ijs en nog eens ijs - Reisverslag uit Höfn, IJsland van JG en Sanne Maring - WaarBenJij.nu

Dag 4: IJs, ijs en nog eens ijs

Door: Pippi Langkous en meneer Nielson

Blijf op de hoogte en volg JG en Sanne

11 Juni 2016 | IJsland, Höfn

We slapen een beetje uit, want we hoeven ons pas om kwart voor elf te melden voor de gletsjerbeklimming in het VatnajökulsÞjódgardur Nationaal Park. Met een oude Amerikaanse schoolbus worden we naar de voet van de gletsjer gebracht. Onze IJslandse gids instrueert het gebruik van de spikes voor onder onze schoenen en de ijshouweel die we meekrijgen. We wandelen circa anderhalf uur over de gletsjer en leren over het ontstaan van gaten en ijstorens op de gletsjer. Al veel te snel moeten we weer naar beneden en reizen we door naar het ijsmeer van Jökulsárlón. Het duizenden jaren oude gletsjerijs is onder hoge druk blauw van kleur geworden. Het afgebroken ijs drijft nu in een meer vlak aan zee. Ook zien we zeehonden! Tegen half zeven wordt het hoog tijd om de reis te vervolgen richting de havenplaats Höfn voor het vullen van de tank, onze magen en de boodschappenwagen. Na hamburger met friet staat ons een lange reis naar het Noorden te wachten.

• 12 Juni 2016 - 11:54

Ma/ Oma:

Jullie beleven bijzondere avonturen op IJsland.
    Dit vergeet je nooit weer! Dan is de kou niet zo erg denk ik.
    Het verslag heeft geen foto's die komen nog?
    Een mooie dag en veel plezier .groetjes mam/ oma